Tworzymy szkołę, w której każdy z naszych uczniów może być sobą…

„Mocno czuje się potrzebę reformowania szkół: dotyczy ona nie tylko problemów edukacyjnych, lecz także ludzkich i społecznych (…). Można to podsumować jednym zdaniem: Dzisiejsze szkoły nie są dostosowane ani do potrzeb dorastania, ani do czasów, w jakich żyjemy”.

Maria Montessori „Z dzieciństwa w dorosłość” 

Czy szkoły odpowiadają na potrzeby młodych ludzi? Czy dostosowują program do zainteresowań młodego człowieka? Czy dążą do realizacji zagadnień programowych niezależnie od oczekiwań uczniów? Czy oceny określają rzeczywistą wartość, zdolności, talenty lub potencjał młodego człowieka? Czy nauka realizowana pod groźbą złych ocen może dać satysfakcję? Czy wciągający świat cyfrowy, media społecznościowe, wirtualne życie, nie są ucieczką od ocen, frustracji,  samotności, konieczności potwierdzania swojej wartości?  

Z obserwacji młodzieży wynika jeden wniosek. Istnieje potrzeba i tęsknota za autorytetem. Media społecznościowe, społeczności skupione wokół gier komputerowych, a także inne, pozorowane, fałszywe źródła wiedzy i akceptacji zajmują czas, tłumią potrzeby i wrażliwość ale nie dają ukojenia, nie pomagają w znalezieniu przyjaźni, nie odpowiadają na pytania nurtujące wzrastającego człowieka. 

Pytania się mnożą, a rozwiązań nie przybywa. 

Jedno jest pewne. Środowisko otaczające młodych ludzi jest kluczowe dla właściwego ich rozwoju. Powinno być też wsparciem dla rodziców, których rola w życiu młodzieży jest najważniejsza i stanowi bazę wartości, tradycji i bezpieczeństwa.

Środowisko otaczające młodych ludzi, oprócz rodziny, to przede wszystkim szkoła. W szkole nawiązują się najważniejsze relacje rówieśnicze. W szkole poszukujemy odpowiedzi na pytania. Ze szkoły mamy wspomnienia, anegdoty, historie, które towarzyszą nam przez całe dorosłe życie.

Jaka forma edukacji najlepiej kształtuje człowieka, daje najlepsze efekty? Odpowiedź jest jednoznaczna. To edukacja praktyczna. Edukacja przez samodzielność, przez pracę, przez praktyczne wykorzystanie wiadomości encyklopedycznych.

Z myślą o takiej edukacji stworzyliśmy Szkołę – Farmę. Farm School Białka, to szkoła zbudowana w całości na założeniach i wartościach filozofii Marii Montessori. 

Program „Work & Study” – Praca i Nauka, jako główne założenie Marii Montessori daje nastolatkom nie tylko znakomitą edukację interdyscyplinarną, ale rzeczywiste doświadczenie życia związane z nauką, codziennymi obowiązkami w domu i na farmie, sprzątaniem, praniem, gotowaniem, zarządzaniem budżetem domowym, zdobywaniem przez nich także niezależności finansowej poprzez pracę, sprzedaż wytwarzanych przez nich produktów, warzyw, miodu. Uczą się tego od nas: nauczycieli, specjalistów, domowników i od siebie nawzajem. 

Jak wygląda dzień w pałacu w Białce?

Wstajemy o 6.30, wykonujemy poranne obowiązki, gotujemy razem w kuchni Pani Maureen. 

Jemy razem 4 posiłki dziennie, bo dzielenie się jedzeniem to dzielenie życia. Rozpoczynamy dzień szkolny z dbałością o wygląd, przygotowani do pracy i nowych obowiązków. Chodzimy na basen, gramy w ping ponga, baseball, piłkę nożną, badmintona, ćwiczymy boks i wiele innych sportów. Od godziny 17.00 rozpoczynamy półtoragodzinny czas wolny, a w ramach tego gry planszowe, malowanie, szydełkowanie, czytanie lub zwyczajnie rozmowy. Czasami organizujemy wieczory filmowe lub sportowe z meczami piłki nożnej. W zależności od potrzeb i chęci spędzamy czas razem lub indywidualnie. 18:30 wieczorne dyżury. O 19:00 kolacja, po której, około godziny 20:00 rozpoczyna się ciąg dalszy czasu wolnego. W zależności od wieku i potrzeb naszych uczniów od godziny 21:00 następuje czas wyciszenia. O godzinie 22:15 gasimy światło. Godzina 23:00, to pora spania.

Czy nauka to obowiązek? To przede wszystkim przywilej, prawo do nauki. Tak samo jest z pracą. Możliwość pracy, to dla wielu osób przywilej. Łączymy oba te przywileje i do obu uczymy szacunku. 

Nazywam się Ela Zendel, jestem pracownikiem, jednym z wielu budowniczych pierwszej w Polsce szkoły – farmy. Montessori Farm School Folwark Białka. 

Uczestniczę w tym projekcie od początku. Codziennie z uważnością, sercem, pasją i wiarą, że powołaliśmy do życia najlepszą szkołę dla młodzieży w wieku 11/12-17/18 w Polsce.

Obserwuję jak nasi uczniowie uczą się, pracują i dorastają. Stają się coraz bardziej odpowiedzialni i wrażliwi. 

Tworzymy szkołę, w której każdy z naszych uczniów może być sobą. Wyposażamy naszych uczniów w narzędzia pomocne w dorastaniu, dojrzewaniu, wchodzeniu w dorosłość.

Pragniemy, by każdy z nich poradził sobie niezależnie od tego, czy zostanie najlepszym chirurgiem w Polsce, prezesem banku, stolarzem czy artystą, którego prace wystawiane będą w galeriach na całym świecie.

Myślę, że Montessori Farm School Folwark Białka można odpowiedzialnie nazwać kuźnią przyszłych managerów, dyrektorów, wizjonerów, ale o spełnieniu w życiu nie świadczy jedynie sukces zawodowy. Przekazując naszym uczniom odpowiednie wzorce postępowania, wartości, autorytety, pragniemy, by Farm School Folwark Białka pozostało w ich pamięci jako bezpieczne, inspirujące i wartościowe miejsce, w którym zostali przygotowani do rozpoczęcia dorosłej drogi.

Zapraszamy do Montessori Farm School.

Zapraszamy do Białki.