
założyciel i właściciel Warsaw Montessori Family,
AMI Montessori Guide
Małgosia Tarnowska
Jestem właścicielką i szczęśliwą założycielką Warsaw Montessori Family, w której skład wchodzą dwujęzyczne placówki Montessori na każdym etapie rozwoju dziecka: od żłobka, poprzez przedszkole i szkołę podstawową, liceum z programem IB aż do powołanej we wrześniu 2022 Montessori Farm School, która jest zwieńczeniem moich marzeń i pierwszą w Polsce tego rodzaju szkołą z zamieszkaniem dla młodzieży w wieku 12-18 lat.
Pedagogika Montessori jest moją pasją, filozofią życiową oraz misją, które w połączeniu z zamiłowaniem do życia w bliskości z naturą pozwalają mi nie tylko na tworzenie niezwykłych szkół, ale dają mi także spokój i poczucie bezpieczeństwa.

Rathin Gotlur Manjunath
12-18 Montessori Guide/Teache
Rathin Gotlur Manjunath
Szkolenie Montessori odbyłem w środowisku Casa (3-6 lat), uzyskałem także dyplomy AMI w edukacji Erdkinder (12-18 lat) i podstawowej (6-12 lat). Oprócz tego jestem również certyfikowanym instruktorem jogi Instytutu SVYASA.
Idea edukacji Montessori w pracy z adolescentami opiera się na odpowiednim zagospodarowaniu środowiska zewnętrznego, dlatego uważamy, że praca wykonywana na roli stanowi wspaniały punkt wyjścia do studiów nad kulturą, nauką i interakcjami międzyludzkimi. To właśnie tutaj rozpoczynam moją przygodę: ramię w ramię z młodzieżą, na farmie, przy zwierzętach w oborze i przy pracy w stolarni. Wspólnie będziemy także czerpać radość z zajęć z jogi.
Uprawianie sportu jest wspaniałym źródłem energii, której wyzwolenie sprzyja ogólnemu rozwojowi adolescentów. Oprócz piłki nożnej, baseballu i szczególnie lubianej przez uczniów gry w „zdobywanie flagi” w tym roku nauczymy się indyjskiej gry KABADDI – sportu, w którym polska drużyna posiada tytuł Mistrza Europy. W czasie charakterystycznych dla okresu dojrzewania szybkich zmian adolescentom szczególnie potrzebne są aktywność fizyczna i możliwości ekspresji, które jednak powinny być równoważone wyzwaniami intelektualnymi. Trzeci poziom rozwoju człowieka charakteryzuje się pozostawaniem przez niego w stanie oczekiwania i skłonnością do pracy twórczej.
Aby zapewnić adolescentom możliwość autoekspresji w Montessori wykorzystujemy liczne formy tworzenia sztuki, które ukształtowały się w toku rozwoju naszej kultury. Będę więc pomagał uczniom w szkicowaniu z natury, rysunku perspektywicznym i w różnych innych technikach, w tym pastelach olejnych i fotografii. Według słów dr Marii Montessori młodość jest czasem rozwoju indywidualnego sposobu wyrażania doznań estetycznych, który można w sobie wykształcić poprzez prace manualne oraz doskonalenie poznawanych technik.
Będąc częścią WMF gorąco wierzę w to, że naszym priorytetem powinno być budowanie zaufania wśród adolescentów i zaszczepianie w nich zamiłowania do nauki.
Mam nadzieję, że w kolejną montessoriańską podróż uda mi się zabrać jeszcze wiele innych osób!

Madhura Aravind Minna
12-18 Montessori Guide/Teacher
Madhura Aravind Minna
Jestem dyrektorką z wykształceniem z pedagogiki Montessori i około 9-letnim doświadczeniem. Zostałam przeszkolona do pracy w płaszczyznach Casa (3-6 lat), Elementary (6-12 lat) i ErdKinder (12-18 lat).
Po pracy w Indiach, Bułgarii, Egipcie i Azerbejdżanie, wreszcie przyszedł czas na POLSKĘ!
Bardzo się cieszę, że mogą tutaj być i mam nadzieję, że przez swoją obecność stanę się częścią tego wyjątkowego projektu WMF, jakim jest szkoła-farma: Montessori Farm School!
W sposób niezwykle wyprzedzający swoją epokę dr Maria Montessori podkreślała wagę zrozumienia, że rozwój psychiczny jest ściśle związany z rozwojem mózgu. Nauka języka, matematyki, zasad moralności, a więc kształcenie w sobie kluczowych kompetencji wymaganych do funkcjonowania w społeczeństwie i potrzebnych do skutecznej komunikacji, możliwa jest dzięki niezwykłej właściwości naszego mózgu, który w wyniku dostarczanych z zewnątrz bodźców rozwija obecny w nas od chwili narodzin potencjał.
W tym roku postaram się zademonstrować naszym adolescentom interdyscyplinarne podejście do nauki. Będę także prowadzić zajęcia z języka angielskiego i literatury, a także wspólnie z uczniami zgłębiać tajniki matematyki zarówno w naszym pięknym pokoju do nauki, jak i w kuchni oraz w wielu innych zakątkach naszej farmy!
Tutaj, w Montessori Farm School, każdy dzień jest dla nas…
Nowym doświadczeniem! Nowym początkiem! I nową przygodą!
PODĄŻAJ ZA DZIECKIEM, ALE PODĄŻAJ ZA NIM JAKO JEGO PRZYWÓDCA. – Maria Montessori.
Moim celem w WMF jest zapewnienie uczniom przestrzeni wolności potrzebnej do wyrażania siebie poprzez samodzielne dobór realizowanych zadań oraz wspieranie wewnętrznego pędu adolescentów do nauki.
Jestem tutaj, aby dać z siebie wszystko, podzielić się z adolescentami całą moją wiedzą i być przy nich przez cały czas, sprawiając, by czuli się wysłuchani i kochani. I wierzę, że jest to nasz wspólny cel.

Marek G. Sawicki
Marek G. Sawicki
Z zamiłowania i wykształcenia jestem chemikiem, ale też przyrodnikiem w szerszym sensie. Mam uprawnienia do nauczania chemii i fizyki. Na Uniwersytecie Warszawskim uzyskałem stopień doktora chemii. Zajmuję się edukacją od końca lat 70. Oprócz tego mam zainteresowania kulturami i muzyką Azji, szczególnie Indii. Zajęcia w Białce prowadzę metodą problemową łącząc fizykę z chemią, dyskusję z eksperymentem ograniczając wykład do minimum. Stawiam na samodzielne myślenie uczniów, choć z początku to zadanie niełatwe. W liceum w Warszawie dodatkowo, oprócz chemii prowadzę zajęcia z etyki.
Mam uprawnienia pilota wycieczek zagranicznych i chętnie prowadzę wycieczki szkolne.
Leszek Jesionek

Leszek Jesionek
Jestem matematykiem z niemal trzydziestoletnim doświadczeniem pracy w szkole. Pasję do tego przedmiotu zaszczepił mi mój nauczyciel ze szkoły podstawowej, który nie tylko nauczył mnie matematyki, ale także gry w szachy.
Pochodzę z Białki, jestem mężem i ojcem dwójki dzieci. Moją pasją są szachy, cenię także dobre kino i lubię norweskie kryminały Jo Nesbo.
Katarzyna Kochnio – Wiater
Jestem polonistką, absolwentką Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Skończyłam także studia podyplomowe: Plastyka i historia sztuki oraz bibliotekoznawstwo i Informację Naukową.
Od dziesięciu lat pracuję jako nauczyciel i terapeuta w placówkach oświatowych, dlatego indywidualne podejście do każdego ucznia jest dla mnie czymś naturalnym i oczywistym.
Jacek Woźniak
Jestem absolwentem historii i wiedzy o społeczeństwie UMCS w Lublinie. Od wielu lat pracuję jako nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie w I Liceum Ogólnokształcącym w Radzyniu Podlaskim. Wychowałem wiele pokoleń absolwentów I LO. Jestem pasjonatem historii i polityki lokalnej w szczególności, a także działaczem społecznym – radnym Rady Miasta Radzyń Podlaski oraz jej Przewodniczącym w minionych kadencjach. Pasjonuję się sportem, a w szczególności rajdami rowerowymi oraz biegami patriotycznymi łączącymi propagowanie sportu z ważnymi wydarzeniami historycznymi.
Adam Pękała
Szachy to moja pasja. Gram w szachy i od wielu lat uczę tej królewskiej gry, odnosząc sukcesy w wielu turniejach regionalnych i ogólnopolskich (włączając w to zwycięstwo w Mistrzostwach Polski Nauczycieli w Rybniku w 2002 roku). Jestem instruktorem Polskiego Związku Szachowego, prowadzę kursy i wykłady dla nauczycieli z metodyki nauczania szachów. Z wykształcenia jestem nauczycielem wychowania fizycznego, ale mam wiele zainteresowań, takich jak turystyka, historia i muzyka. Cieszę się, iż w Montessori Farm School Folwark Białka szachy znajdują się w tygodniowym grafiku zajęć obowiązkowych uczącej się tam młodzieży, bowiem korzyści, takie jak na przykład logiczny i strategiczny sposób myślenia, pozostaną z nimi przez całe życie.

